Milovníci tuningu se již více než dvacet let potkávají na svých srazech. Pojďte si s námi připomenout, jak to bylo dříve, a kde se lze s tuningovými nadšenci seznámit dnes.
Kdo jednou pronikne do tajů tuningu, již mu pravděpodobně nikdy neodolá. Většina tuningových nadšenců tvrdí, že se jedná o životní styl. Jejich hlavní životní náplní jsou zpravidla vozy na čtyřech kolech, která se snaží vylepšit po všech stránkách. Nejde pouze o vymazlený vzhled auta, ale také jeho výkon. Na tuningových srazech jsou pravidelně poměřována a představována vozidla s úpravami osvětlení, podvozku, čalounění, lakování karoserie, vnějšího osvětlení vozu, či s úpravami výfuku. Aby se se svými vozy mohli chlubit, potkávají se tuningoví nadšenci hned několikrát do roka na svých srazech.
Ještě ke konci minulého století bylo prakticky nepředstavitelné, že bychom na českých silnicích potkali nějak nápadně se odlišující auto. Pak ale přišel boom. Možná to bylo tím, že se lidé stali více svobodnými, možná proto, že se v televizi objevovaly nové filmy o rychlých a upravených autech. V každém případě se toto kolečko tuningových vychytávek rozjelo a zatím jeho popularita nijak neklesá.
Aby se ale lidé mohli svými úpravami na autech pochlubit, bylo potřeba zorganizovat událost, kde by mohlo dojít k jejich přehlídce. A tak vznikly tuningové srazy. Tím jedním z vůbec nejpopulárnějších a s dlouholetou tradicí jsou například Mimoňské, nebo chcete-li Milovické války. Ty se poprvé konaly už v roce 2002.
S tuningem se na začátku století opravdu roztrhl pytel. To dokazují i čísla návštěvnosti jednotlivých tuningových akcí. Na vůbec první tuningovou událost v České republice dorazilo kolem sto aut. Již o pár měsíců později se toto číslo ale rozrostlo minimálně na pětinásobek. V roce 2005 pak například Milovické války hostily již sedm tisíc vozidel.
V Milovicích již tradičně dochází k představení toho nejlepšího z tuningu u nás. Na obrovském českém letišti je prostor nejenom pro přehlídku toho nejlepšího, ale také pro sprinty či drifty. Aby si návštěvníci užili zábavu na maximum je například Tuning Cars Párty propojena také s hudbou a zábavou pokračující do časných ranních hodin.
Na brněnském autodromu již tradičně na podzim i na jaře dochází k tuningové show. Závody do vrchu, drifty, volná jízda i DB Drag jsou hlavní náplní letošního ročníku. Na Masarykův okruh každoročně dorazí stovky tuningových nadšenců. Pravidelně zde dochází nejenom k zahájení, ale také k ukončení tuningové sezóny.
Součástí tuningových srazů bývají také závody. Mezi ně se řadí například Tuning Motor Sprint. Letošní sezóna roku 2023 sestává ze třinácti závodů. Ty probíhají na jednotlivých tuningových akcích. A to nejenom v již zmíněných Milovicích či na brněnském okruhu, ale také třeba ve Vyškově, Brně, Příbrami nebo Kopřivnici. V Brně je pak již od roku 2019 každoročně vyhlašován mistr České republiky.
Na programu pravidelně bývají také závody do vrchu. Cílem závodníků je zdolat stanovenou trať v co nejkratším čase. Jedná se o individuální soutěž do vrchu, ve které zvítězí nejrychlejší řidič. Podle toho, kde se závody odehrávají, je dlouhá také trať. Ta může dosahovat délky maximálně 20 kilometrů. Nejkratší možnou vzdálenosti je pak tisíc metrů.
V České republice jsou tuningové srazy poměrně oblíbenou záležitostí. A tak jsou každoročně oficiálně pořádány minimálně desetkrát. Zahájení i ukončení sezóny, která probíhá od dubna do října, se uskutečňuje jako již tradičně v Brně. Každý měsíc jsou pořádány jedna či dvě akce na místech po celé České republice.
Autor: Lukáš SvítilPřestože byly původně zamýšleny především jako závodní auta, lze se se značkou Lotus setkat i na běžných silnicích. Vývoj automobilového průmyslu a možnosti, které nabízí pro...
Sága rekontrukce Barrandovského mostu pokračuje třetím dějstvím. Od 11. března mají smůlu ti, kteří se chtějí dostat ze Strakonické ulice na Jižní spojku. V pondělí 11. březn...
V roce 2016 napsala automobilka Fiat jeden ze svých největších milníků. Do výroby se totiž vrátil přesně po 50 letech model Fiat 124 Spider, který právě před lety válcoval zá...
Spyker je významná automobilová značka, která má za sebou neuvěřitelně zajímavou historii. Založena byla v roce 1880 ve městě Hilversum v Nizozemsku, a to jako výrobce luxusn...
Připadá vám maskované auto povědomé? Ano, je to Škoda Kodiaq, avšak na první pohled se může zdát, že je o chlup větší, než býval. Čím to je? Maskování je jedna věc, ale Škoda...
V Americe na ně můžete narazit prakticky na každé silnici. Pickup Ford F-150 patří k ikonickým modelům této automobilky, a v upravených variantách se vyrábí i dnes. Histori...
Dobu, kdy nebylo možné v Česku natankovat u čerpací stanice Benzina, pamatují opravdu jen ti nejstarší motoristé. Letošní rok bude proto hodně speciální. Naprostá většina čer...
Škoda 105 je dalším zástupcem oblíbeného modelu z dílny značky Škoda. Čím tehdejší „škodovka“ vynikala? Škoda 105 jako reprezentant série 742 Škoda 105 je model ze série Ško...
TVR je britská automobilka, která se specializuje na výrobu sportovních vozů. Tato automobilka je známá pro své kreativní designy, silné motory a extrémní výkony. V této esej...